دبیرخانه ستاد تحول آموزش و آمایش سرزمینی منطقه 9(خراسان)

اثربخشی هنر در کاهش اضطراب و بهبود صرع

کارگاه تاثیر هنر و هنردرمانی در بهبود بیماری صرع در مدرسه تابستانی صرع و اختلالات تشنجی،توسط دکتر گرجی رییس مرکز تحقیقات دانشگاه مونستر آلمان و رییس دپارتمان علوم اعصاب دانشکده پزشکی برگزار شد.

این کارگاه یکی از برنامه هایی بود که بصورت آموزش عمومی (Public  Education)  برای بیماران مبتلا به صرع و خانواده های آنان و افرادی که علاقمند بودند در خصوص این بیماری اطلاعاتی داشته باشند،برگزار شد.

دکتر گرجی در حاشیه این کارگاه در گفتگو با وب دا اظهار کرد: یکی از معضلات بیماران مبتلا به صرع نداشتن اطلاعات دقیق و کافی در خصوص بیماری شان است که به دلیل این عدم آگاهی دچار اختلالات افسردگی و اضطرابی شده و باعث می شود در جامعه به عنوان یک عده آدم های معلول با ایشان برخورد کنند،در حالی که بیماری صرع قابل کنترل و درمان است .

رییس مرکز تحقیقات دانشگاه مونستر آلمان کارگاه تاثیر هنر درمانی در بیماری صرع را یکی از برنامه های کارگروه توسعه و تعالی علوم اعصاب کلان منطقه۹ در خصوص اضطراب زدایی ذکر کرد و گفت: این کارگاه علاوه بر آگاهی بخشی در زمینه بیماری صرع روش های اضطراب زدایی را به بیماران مبتلا به صرع آموزش داده و بصورت عملی و کارگاهی تاثیر استفاده از هنرهایی همچون نقاشی و موسیقی در آرام سازی بیماران و جلوگیری از ابتلاء به اضطراب ناشی از بیماری را بیان می کند.

رییس مرکز تحقیقات دانشگاه مونستر آلمان نقش هنر و تاثیر هنر درمانی را در آرامش،کاهش اضطراب ،افزایش تمرکز، تقویت حافظه وپیشرفت تحصیلی  بسیار موثر دانست و تصریح کرد : استفاده از هنر و هنر درمانی تنها برای بیماران نیست بلکه افراد سالمی هم که تنش و فشار کاری زیادی دارند می توانند با پرداختن به فعالیت های هنری ، این تنش ها را تخلیه و از دچار شدن به بیماری های اضطرابی پیشگیری کنند.

رییس دپارتمان علوم اعصاب دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از اجرای طرح ۳ ساله اضطراب زدایی در سطح استان خبر داد و گفت : با توجه به ماموریت ویژه کلان منطقه ۹ آمایشی کشور در خصوص توسعه و تعالی علوم اعصاب، یکی از فعالیت های این کارگروه اجرای طرح اضطراب زدایی در گروه های هدف است که با توجه به بازگشایی مدارس یکی از مخاطبین این طرح کودکانی هستند که در بدو ورود به مدرسه با اضطراب جدایی مواجه می شوند.

دکتر گرجی تاکید کرد، هنر درمانی و استفاده از هنر نیاز به بودجه و هزینه زیادی ندارد و آموزش یک ایده ، یک تفکر و یک مهارت زندگی است که اگر بتوانیم با استفاده از هنر، اضطراب کودکان در بدو ورود به مدرسه را کم کنیم از عوارضی مانند افت تحصیلی و بیزاری از درس و مدرسه پیشگیری شده و در آینده تا حدی از افراد مبتلا به اختلالات روانی کاسته خواهد شد.

 وی تصریح کرد: داده های این طرح پس از استخراج نتایج و بررسی های کارشناسی به وزارت بهداشت ارسال خواهد شد تا در سطح کشور اجرایی شود، همچنین برای برنامه ریزی های لازم به اطلاع دستگاه های مسئول و متولی در جامعه نیز خواهد رسید.

نخستین مدرسه تابستانی صرع و اختلالات تشنجی درقالب کارگاه های متنوع و تخصصی در حوزه علوم پایه و بالینی و با حضور اساتید صاحب نظری از کشور آلمان به عنوان مدرس و در مدت سه روز در بیمارستان امام رضا(ع) برگزار شد.