کلان مناطق کشور
 
 
 
 
ساختار تعاریف

دانشگاه:

دانشگاه را در فرهنگ‌های لغت این گونه تعریف کرده‌اند: نهادی برای آموزش عالی که سه ویژگی اصلی دارد:

1.دانشکده‌هایی در رشته‌های گوناگون دانش

2.تسهیلاتی برای پژوهش استادان و دانشجویان

3.رتبه‌های آموزشی که به دانشجویان و استادان داده می‌شود.

گفته می‌شود که قدیمی‌ترین نهادی که به دانشگاه‌های امروزی شباهت بیشتری داشت، حدود شش و نیم سده پس از برپایی آکادمی افلاطون (که در باغ آکادامه و دره آکادموس آتن گشایش یافت) فعالیت می‌کرد. دانشگاه‌ها بر حسب علومی که در آنها تدریس می‌شوند، بر دو نوع هستند:

•دانشگاه‌های جامع
•دانشگاه‌های تخصصی

دانشگاه در تمام سطوح علمی گوناگون (کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا) و رشته‌های مختلف مدرک دانشگاهی ارائه می‌نماید. ( https://fa.wikipedia.org/wiki)

دانشگاه علوم پزشکی:

دانشگاه علوم پزشکی حداقل از 3 دانشکده تشکیل می گردد به نوعی که با دارا بودن دانشکده های پزشکی یا دندانپزشکی و یا داروسازی حداقل دارای 5 رشته بوده و بدون داشتن دانشکده های فوق الذکر کمتر از 9 رشته نداشته باشند. ( http://oee.behdasht.gov.ir).

  دانشکده علوم پزشکی:

در گروه پزشکی حداقل از سه گروه آموزشی شاخه ای تشکیل می گردد. در رشته های که تاکنون بیش از دو شاخه در کشور ارائه نگردیده، ارائه مقطع کارشناسی ارشد می تواند به جای گروه تخصصی سوم تلقی شود. (http://oee.behdasht.gov.ir).

دانشکده:

دانشکده (به انگلیسی: Faculty)، محلی است که در آن دروس دانشگاهی تدریس می‌شود. معمولاً یک دانشگاه از چندین دانشکده وآموزشکده تشکیل شده‌است.

سازمان و مدیریت دانشکده:

• دانشکده نظام هماهنگ و تشکل اجتماعی خاصی از گروههای علمی وابسته و متجانس می‌باشد که به منظور آموزش و پژوهش در یکی از زمینه‌های معارف بشری (علوم اجتماعی و انسانی، علوم پزشکی، علوم پایه، فنی و مهندسی، علوم کشاورزی، علوم دامپزشکی وهنر) تشکیل و حداقل دارای سه گروه آموزشی می‌باشد و دارای امکانات و تجهیزات لازم برای ارائه رشته‌های تحصیلی دائر در آن می‌باشد.

گروه آموزشی: اجتماعی از اعضای هیات علمی که در رشته‌ای از علوم و معارف بشری با یک زمینه کاملاً تخصصی و یا کاربردی متخصص باشند و عهده دار آموزش و ارائه خدمات پژوهشی در ارتباط با یک رشته و یا یک شاخه می‌باشند، هر گروه آموزشی حداقل دارای ۵ نفر عضو هیات علمی تمام وقت می‌باشند که لااقل سه نفر از آنان در مرتبه استادیاری و یا بالاتر باشند، گروه آموزشی واحد تابعه دانشکده می‌باشد.

ارکان مدیریت دانشکده:

هر دانشکده بوسیله، رئیس آن که توسط رئیس دانشگاه انتخاب و برای مدت ۳ سال منصوب شده‌است اداره می‌شود. رئیس هر دانشکده برای اجرای وظایف محوله و بر اساس حجم عملیات و استانداردهای تشکیلاتی می‌تواند معاونینی داشته باشد. تعداد عناوین سازمانی معاونین بر اساس سازمان اداری مصوب دانشگاه که به تصویب مراجع قانونی ذی‌ربط می‌رسد تعیین می‌شود. معاونین دانشکده بر اساس پیشنهاد رئیس دانشکده و تأیید و حکم رئیس دانشگاه برای یک دوره دو ساله منصوب می‌شوند و انتخاب مجدد آنها بلامانع می‌باشد.

سازمان اداری و علمی دانشکده:

دانشکده مجموعه متشکل و هدفمندی است که از تعدادی واحدهای اداری و آموزشی و پژوهشی تشکیل می‌شود و هر یک از واحدهای تابعه، مسؤولیت اجرای بخشی از اهداف دانشکده را به عهده دارند. ساختار سازمانی و تشکیلات تفصیلی هر دانشکده براساس حجم عملیات و استانداردهای تشکیلاتی تنظیم و پس از تصویب هیات امناء دانشگاه به تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور می‌رسد. در حال حاضر واحدهای پشتیبانی علمی و اداری دانشکده در قالب واحد کتابخانه و اداره آموزش و دبیرخانه سازماندهی شده‌اند و واحدهای علمی تابعه دانشکده را گروههای آموزشی و مراکز تحقیقاتی وابسته تشکیل می‌دهند که عهده دار امر آموزش دانشجویان و ارائه خدمات علمی و پژوهشی می‌باشند. (https://fa.wikipedia.org/wiki)

 تعریف دانشکده پزشکی:

 تعریف مجتمع آموزش عالی سلامت:

مجتمع آموزش عالی سلامت در حقیقت دربردارنده ساختار چندین دانشکده بوده و به جای چند دانشکده عمل می کند.بر اساس حکم وزیر محترم بهداشت در خصوص تاسیس این مجتمع ، فرصت جذب در رشته های گوناگون متعدد در مقاطع کارشناسی حتی کارشناسی ارشد نیز به وجود خواهد آمد.این مجتمع ها همچنین می توانند عرصه آموزش بالینی دانشجویان دکترای حرفه ای پزشکی عمومی، دندانپزشکی داروسازی قرار گرفته و متخصصین بسیاری در آن جذب و مشغول به  فعالیت گردند. (http://weblog24.com/list/).

بر اساس حکم وزیر محترم بهداشت در خصوص تاسیس این مجتمع، فرصت جذب در رشته های گوناگون و متعدد در مقاطع کارشناسی و حتی کارشناسی ارشد نیز به وجود خواهد آمد. این مجتمع ها همچنین می توانند عرصه آموزش بالینی دانشجویان دکترای حرفه ای (پزشکی عمومی، دندانپزشکی و داروسازی) قرار گرفته و متخصصین بسیاری در آن جذب و مشغول به  فعالیت گردند.

برای اینکه یک دانشکده به دانشگاه تبدیل شود، باید رشته های تدریس در آن افزایش یابد و این ممکن نمی شود مگر با تبدیل دانشکده به مجتمع عالی، بعد از این مرحله است که باید همه دست به دست هم بدهند تا امکانات مجتمع، کارد علمی و موفقیت های دانشجویی اش افزایش یابد و مجتمع به دانشگاه علوم پزشکی تبدیل گردد.

در رابطه با تاسیس مجتمع آموزش عالی سلامت باید گفت: مجتمع آموزش عالی سلامت در حقیقت دربردارنده ساختار چندین دانشکده بوده و به جای چند دانشکده عمل می کند. بر اساس حکم وزیر محترم بهداشت در خصوص تاسیس این مجتمع، فرصت جذب در رشته های گوناگون و متعدد در مقاطع کارشناسی و حتی کارشناسی ارشد نیز به وجود خواهد آمد. این مجتمع ها همچنین می توانند عرصه آموزش بالینی دانشجویان دکترای حرفه ای (پزشکی عمومی، دندانپزشکی و داروسازی) قرار گرفته و متخصصین بسیاری در آن جذب و مشغول به  فعالیت گردند. این مراکز در صورت توسعه و اعتباربخشی می توانند به صورت مستقل به دانشگاه  پزشکی مبدل و در ارتباط مستقیم با وزارت بهداشت درآیند. بنابراین مجتمع آموزش عالی سلامت، حدفاصل میان دانشکده پرستاری و دانشکده علوم پزشکی محسوب می شود که در سطح بندی خدمات آموزشی از موقعیت قابل توسعه ای برخوردار می باشد. در این مجتمع آموزش عالی، امکان تاسیس هر رشته ای که قابلیت های لازم آن موجود باشد، مهیاست.

برای مثال؛ دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند، قدیمی ترین دانشگاه علوم پزشکی شرق کشور، در شهر بیرجند و در استان خراسان جنوبی واقع است. این دانشگاه در سال ۱۳۶۴ و با تصویب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان دانشکده پزشکی بیرجند و تحت ریاست دکتر غضنفر فروزانفر تاسیس شد و در سال ۱۳۶۵ با پذیرش ۵۰ دانشجوی پزشکی و ۳۰ دانشجویی پرستاری، رسماً فعالیت خود را آغاز نمود.

در سال 1369 دانشکده پرستاری بیرجند با افزایش رشته های تحصیلی به مجتمع آموزش عالی پزشکی ارتقا یافت.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در سال ۱۳۷۲ به پاس موفقیت دانشجویان دانشکده جدید التاسیس بیرجند در کسب مقام اول آزمون جامع علوم پایه پزشکی سال ۱۳۷۱ کشور، مجتمع آموزشی پزشکی بیرجند را (شامل: دانشکده پزشکی، دانشکده پرستاری و آموزشکده پیراپزشکی) به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند، ارتقا داده و دکتر غضنفر فروزانفر را به ریاست آن منصوب نمود.( http://khoy91.blogfa.com/post/598)

 تعریف موسسه: منظور از موسسه، دانشگاهها، دانشكده‌هاي مستقل و موسسات آموزش عالي، پژوهشي و فناوري وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، وابسته به ساير دستگاههاي اجرايي و همچنين موسسات آموزش عالي غيردولتي ـ غيرانتفاعي و دانشگاه آزاداسلامي مي‌باشد. (مصوبه « آيين‌نامه جامع مديريت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي، پژوهشي و فناوری شماره1521/90/دش).

تعریف مؤسسه آموزش  سلامت :

تعریف مرکز بهورزی:

مرکز آموزش بهورزی واحدی است زیر نظر مرکز بهداشت که به تربیت بهورزجدید و باز آموزی بهورزان شاغل می پردازد , مکانی پر اهمیت و حساس که جمعی از فرزندان محرومترین
 نقاط کشور برای خدمت به مردم همان نواحی توسط افرادی دلسوز بنام مربی تربیت می شوند , دانش آموز از مربی تعلیم می گیرد و توسط آنان هدایت می شود. ( .( http://www.gardoneh.blogsky.com

در راستاي تحقق اهداف نظام سلامت در کشور مراکز آموزش بهورزي با هدف بهره مندکردن خانه هاي بهداشت از بهورزان داراي مهارت هاي کافی تاسیس گردیده اند .این هدف از طریق آموزش و تربیت بهورزان قبل از استخدام و تدوین برنامه باز آموزي آنان تحقق می یابد (. (http://www.muq.ac.ir

 

دانشگاه علوم پزشکی مشهد | Mashhad University of Medical Sciences | جامعة مشهد للعلوم الطبية
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت مربوط به دانشگاه علوم پزشکی مشهد می باشد. هرگونه کپی برداری از مطالب آن تنها با ذکر منبع بلامانع است.